Tanulástechnika – tanulj szórakozás közben!
Tényleg lehet élvezetes a tanulás akkor is, ha nagy mennyiségről van szó, és sürget az idő? Hogyan? A tanulástechnika témakörében számtalan eszközt ismerhetsz most meg, és remélem, lesz közöttük olyan, ami megkönnyíti számodra is a tanulást! Jó kísérletezést!
Tanulás előtt tisztázd magadban a következő kérdéseket:
1. Miért akarod megtanulni?
2. Pontosan mikor lesz szükséged erre a tudásra?
3. Miért fontos, mi függ a teljesítményedtől?
4. Mi történik, ha nem sikerül megtanulnod?
5. Milyen érzés lenne tudni?
6. Mennyi időd van rá, hogy megtanuld?
7. Milyen hosszú távú hatása lesz az életedre vagy a számodra fontos emberek életére?
Az ún. mnemotechnikai eljárások nagyon hasznosak olyan tananyagok esetén, amelyek kifejezetten nehezen megjegyezhetők, például rengeteg évszám, olyan szöveg, amit szó szerint fel kell tudni idézni, vagy olyan adatok, adat-párok, amelyek között egyértelmű kapcsolat elsőre nem látható (amikor úgy érzed, hogy „telefonkönyvet” kell magolnod). Ezek a technikák, bár eleinte időigényesnek tűnhetnek, jelentősen megkönnyítik a tanulást. Érdemes adni nekik egy esélyt!
Az egyik legkézenfekvőbb technika, ami biztosan neked is eszedbe jutott már, az a csoportosítás. Telefonszámok esetén különösen hasznos! Ahogy az amerikai filmekben is gyakran hallani, pl. 555 – 77 -20.
Nagyon könnyen megjegyezzük a ritmusos, zenés dolgokat is (gondolj csak a fülbemászó slágerekre, ritmusos gyerekdalokra). Gondoltál már rá, hogy a tananyagot elrappeld vagy operaként énekeld el a szobád közepén? Vicces, de maradandó élmény lesz, különösen, ha baráti körben tanultok! Próbáljátok ki!
Szórakoztatóak a képi asszociációk is, ahogy Napóleonként partra szállsz (mondjuk az ágyadról a szőnyegre érkezve), vagy nyelvtanuláskor a szavakat a jelentésükkel azonosítod, pl. „funny” – ejtsd: „fáni” felbonthatod egy vidám, mosolygós fára, amin egy „i” betű van. Még könnyebben megmarad, ha le is rajzolod a szó mellé a szótárfüzetbe (Apropó szótárfüzet! Használj inkább teljesen üres, fehér lapokat!).
Hogyan csinálják a profik?
Ezek persze apróságok ahhoz képest, amit a profik képesek felépíteni gondolatban. Ismered Joshua Foer nevét? Ha nem, ajánlom a remek videóit a youtube-on. Egy Ted előadásában részletesen elmeséli, hogyan vált egyszerű újságíróból egy memóriaverseny győztesévé. Igazán lenyűgöző teljesítményre képes (például fejből tudja a teljes pí-t). Az ő technikája a memóriapalota vagy más nevén a helyek módszere. Egy számára ismerős helyet (saját otthonát) használja alapnak. Erre építi fel a megtanulandó szöveg szavait.
Én magam is kipróbáltam egy előadás alkalmával, amikor hosszú ideig akartam jegyzetek nélkül beszélni, így személyes tapasztalat alapján mondhatom, jól működik! Az előadás pont a memóriatechnikákról szólt, így elég aktuálisnak éreztem, hogy életemben először élesben teszteljem az elméletben már megtanultakat.
Mit is csináltam pontosan?
Megszerkesztettem az előadás szöveges vázlatát, majd ahelyett, hogy „bemagoltam” volna, mint régen, most kiemeltem azokat a kulcsszavakat, melyekre elég emlékeznem és hatásukra „beugrik” a folytatás. Ezeket a szavakat kellett aztán sorban megtanulnom: memória, mag, kérdések, csoportosítás, ritmizálás, Szimonedész, beszakadt tető, memória- fogas.
Foert utánozva a saját otthonomat választottam, mert ezt a helyet jól ismerem. Lehunyt szemmel elképzeltem, hogy néz ki, és elkezdtem megalkotni egy szokatlan történetet, amit biztosan nem felejtek el. Fontosak a színek, zajok, illatok is. Próbáltam tehát kreatív lenni.
Hogyan hangzott a történet?
Elképzeltem, hogy elmegyek otthonról, de elfelejtettem magammal vinni a dzsekimet (rossz a memóriám), ezért visszafordulok. A bejárati ajtó előtt meglátok egy szilvamagot. Elkezdenek belőle ágak nőni, és benövik a teljes bejárati ajtót. Úgy kell átverekednem magam az ágakon, hogy bejussak az előszobába. Persze folyamatosan kérdezem magamtól, hogy mégis mi történhetett, mert az egész olyan, mintha én lennék Alíz Csodaországban. Beérve az ajtón egy csapat fiatal rappert látok az előszobában. Megdöbbenek, hogy mit keresnek a lakásomban. Egyszer csak 2 csoportra oszlanak és elkezdenek rappelni. Ritmusosan bólogatnak, rugóznak. Most már biztos vagyok benne, hogy ez csak egy álom. De azért tovább sétálok. Jobbra fordulok és bepillantok a konyhába. Egy pasas áll a konyhapult előtt, bemutatkozik, hogy ő Simon. Evéssel üti el az időt, míg rám várt. (* Szimonedészre nem találtam jobb szót, mint Simon és evés). Recsegés-ropogás hallatszik és az épp reggelit eszegető Simonra elkezd hullani a vakolat, majd leszakad a konyha teteje. Bemenekülök a hálóba. Akkor jut eszembe, hogy a kabátom miatt jöttem vissza. Meglátom a fogasra akasztva.
Itt a mese vége.
Milyen élmény volt?
Előadás közben, amikor egy-egy szakasz végére értem, vettem egy mély levegőt, és tovább sétáltam a képzeletbeli lakásom következő helyiségébe. Egyetlen egyszer sem akadtam el a gondolatmenetben, és még a jókedvem is megmaradt, mert komolyan beszélni úgy, hogy közben fejben rappelő négerek ugrálnak az előszobámban, a konyhában pedig Simon reggelizik, nem utolsó dolog.
A kulcsszavak kiemelése kb. 1 perc volt. Körülbelül 1-2 percet vett igénybe a történet kitalálása. Kétszer mondtam végig magamban előző este (mivel lassan mondtam és közben elképzeltem a hangokat, illatokat és színeket is, ez a szakasz kb. 5 percig tartott). Ennyi felkészülés elegendő volt egy 10 perces előadás megtartásához másnap délelőtt. Körülbelül egy évvel ezelőtt történt, és most is emlékezetből írtam le neked. Nem tudom, mit gondolsz, de szerintem megérte.
Ha legközelebb előadást kell tartanod, jusson eszedbe és próbáld ki! Nagyon jó érzés magabiztosan, jegyzetek nélkül kiállni és gördülékenyen előadást tartani.
Szószedet autológia gyakorlásához
1
benövi – overgrow
bepillant – insight, peep
bólogat – nod
csoportokba rendezett – grouped
csoportosítás – grouping, alignment
csoportosul – group, troop, band
elakad – stick in, get stuck
elakadás – obstruction, entanglement
elégedetten sóhajt – sigh with satisfacti-on
előadás – talk, lecture, presentment
előadásmód – presentation, manner
előadást tart – give a lecture
előszoba – hall, anteroom
élvezetes – pleasurable, enjoyable
emberek csoportosítása – squadding
emlékezés megkönnyítése – mnemonics
érdemes megjegyezni – worthy of note
észben tart – keep sg on one’s mind
eszébe jut – come into one’s mind
eszébe juttat – remind, call mind
eszeget – pick, piddle
fejben tart – bear (in mind)
fejből tudni – by heart
fogas – hanger, coat-rack
fülbemászó – melodiuous, catchy
2
gondolatmenet – train of thought
gördülékeny – smooth, fluent
hatás – impact, effect
jegyzetek – notes
jelentős szerepe van – be instrumental in
jelentősen – significantly
jó kedvében van – be in a good humour
jobbra fordul – take a turn to the right
jókedv – vivacity, cheerfullness
jókedvű – light-hearted, cheerful
képzeletbeli – visionary, imaginary
kézenfekvő – obvious, plausible
kiemel – underline, highlight
kulcsszó – keyword
legközelebb – (the) next time
leszakad – come off
magabiztos – self-confident
megdöbben – be taken aback, recoil
megfigyel – observe
megjegyezni – memorize
megkönnyít – facilitate
memória – memory
memória palota – memory palace
menekül – escape, run for
3
partraszállás – disembarketion
plafon – ceiling
pontosan (időben) – on time
pontosan (precízen) – precisely
recseg – crunch, creak, crackle
recseg-ropog – crack
ritmusos – cadent
rugózás – suspension
sóhajt – have a sight, moan
szakasz – stage, session, phase
személyes – personal, private
szilvamag – plum seed
szórakoztató – entertaining, amusing
tananyag – curriculum
telefonkönyv – telephone directory
teljesítmény – efficiency
tisztáz – purify, explain, clarify
vakolat – rendering, plaster
visszafordul – turn back, turn over
A cikk megjelent az ingyenes A&K Magazin 2017. augusztusi számában:
melyben coaching témákon kívül Java programozás, kódjáték, technológiai újdonságok, programajánló, film – és könyvajánló, egészséges életmód és sok érdekesség található, kifejezetten IT szakemberek számára.
Ha érdekel, itt letöltheted: